Een van de grootste struggles van de klanten die bij me komen is het vaststellen hun doelgroep. Ik denk zelfs dat heel veel ondernemers eigenlijk helemaal niet zo goed stil staan bij hun doelgroep.

Maar dan komt het moment, dat er of geen klanten op je pad komen of juist klanten waar je helemaal niet blij van wordt.

Dus…. je hebt een probleem! Want natuurlijk wil je klanten en natuurlijk wil je klanten waar je ook nog eens blij van wordt. Maar hoe doe je dat nou, op een goede manier een doelgroep vaststellen? Dat ga ik je in dit blog uitleggen, maar niet alvorens je uit te leggen waarom het hebben van doelgroep zo belangrijk is:

  1. Wanneer je iedereen wilt helpen, dan help je niemand

De grootste valkuil die ondernemers maken is dat ze ‘iedereen’ willen helpen. Met het kiezen van een doelgroep, zijn ze bang om mensen uit te sluiten, waardoor ze kiezen voor een zo groot mogelijke doelgroep. Het gevaar hiervan? Je krijgt helemaal geen klanten (of klanten die je niet zo leuk vindt), want wanneer je iedereen aanspreekt, voelt niemand zich aangesproken. Je geeft jouw klant namelijk geen herkenning en dan gaan ze op zoek naar iemand die hen identiek aanspreekt in hun probleem.

Tip 1: 

Van welke klant word jij nou het meest blij? Welk ‘type’ klant zou jij het liefste de hele week willen zien, waardoor jij blij bent met wat je doet en met een lach naar je werk gaat? Omschrijf deze klant. Wie is hij of zij? Wat is haar/zijn pijn? Naar welke oplossing is zij op zoek?

2. Wanneer je niet weet tegen wie je praat, voelt niemand zich aangesproken

Je schrijft blogs, je hebt tekst op je website staan, er gaan nieuwsbrieven uit en je hebt wellicht zelfs al een Facebook Community. Maar wanneer je niet goed weet wie je doelgroep is, tegen wie praat je dan? Tegen een vrouw van 32, praat je op een andere manier dan tegen een man van 59. Hoe doe je dat in 1 vorm van communicatie? Misschien richt je je de ene keer op de ene doelgroep en de andere keer op de andere doelgroep? Gevaar? De helft van de tijd voelt doelgroep 1 zich niet aangesproken, en stopt met jou te volgen. Gevolg? Klant weg!

Tip 2: 

Verplaats je met het schrijven van jouw content (voor je website, je blog, je nieuwsbrief, etc.) altijd in je doelgroep. Spreek je jouw doelgroep hiermee aan? Raak je hiermee de pijn? Help je met de oplossing? Is dit waar hij/zij op zit te wachten?

3. Wanneer je het zelf niet voelt, voelt jouw doelgroep het ook niet

Ik geloof erin, dat wat jij uitstraalt, ook bij je terugkomt. Daarom is het zo belangrijk om te doen waar jij echt heel blij en gelukkig van wordt. Wanneer je met klanten werkt waar je helemaal niet blij van wordt, dan straal je dat uit. Niet alleen richting de betreffende klant, maar ook naar jouw toekomstige klanten. Het gevolg hiervan is dat jij waarschijnlijk alleen maar meer klanten aan gaat trekken waar je helemaal niet zo blij van wordt.

Tip 3: 

Neem iedere maand eens minimaal 1 uur de tijd om goed te voelen wat jij wilt. Doe je nog wat je wilt doen? Voel je je er nog goed bij? Komen de juiste klanten op je pad? Door dichtbij jezelf te staan, zorg je ervoor dat jij altijd een doelgroep aantrekken vanuit je hart. 

Wil je meer hulp bij het vaststellen van een doelgroep die echt bij jou past? Je leert het in mijn gratis online video training. Je kunt deze hier gratis bestellen.