Een Community is een groep van gelijkgestemde. Deze groep van gelijkgestemde hebben een gemeenschappelijk doel of misschien juist wel een gemeenschappelijke pijn. Zo kun je een Community hebben met gelijkgestemden die allemaal te maken hebben met een partner die ongeneeslijk ziek is. Maar zo kun je ook een Community hebben –zoals mijn eigen Tribe Builders Community – waar gelijkgestemden in zitten die een Community op willen bouwen of aan het bouwen zijn. Waar je ook ‘last’ van hebt, of wat je ook wilt bereiken; contact met gelijkgestemden is iets waar we (praktisch) allemaal naar op zoek zijn.

7 reden waarom iedere ondernemer een Community zou willen hebben

  1. Je geeft je klanten wat extra’s

Met een Community gaan klanten op een laagdrempelige manier met elkaar in contact komen. Je geeft ze (h)erkenning doordat ze elkaar (online) kunnen ontmoeten. Hiernaast kunnen ze met elkaar netwerken en samenwerken. Ze kunnen elkaar vragen stellen, inspireren, een steun zijn voor elkaar en het maximale uit zichzelf halen door voorbeelden die ze zien. Een van die voorbeelden ben jij natuurlijk, bij voorkeur zelfs de grootste (zie ook ‘hoe word je de leader van jouw tribe’).

  1. Je gaat moeitelozer verkopen

In een Community, ga jij vertrouwen creëren. Je gaat immers jouw kennis delen, je Community leden inspireren en ze dingen leren die ze zonder jouw niet zouden leren. Je bent vaak zichtbaar, waardoor ze zien hoe veel jij te inspireren hebt en ze alleen maar meer willen. In plaats van dat jij moet ‘leuren’ om te verkopen, ga je met een Community moeiteloos verkopen. Doordat mensen jou al kennen, jouw expertstatus zijn en weten hoe goed je bent, zul je veel moeitelozer verkopen wanneer je iets aan te bieden hebt.

  1. Je vergroot je expertstatus

In een Community heb jij de kans om jezelf te laten zien en dus te laten zien dat jij de expert op jouw gebied bent. Hoe groter je Community, hoe groter natuurlijk deze kans. Hoe je jouw Community groot en actief maakt, leer je in mijn online Community Building training.

  1. Je kunt gratis marktonderzoek doen

Stel, je hebt duizenden (potentiele) klanten in jouw Community. Dit is natuurlijk een geweldige manier om meer kennis te vergaren. Bijvoorbeeld over de pijn van jouw klant, de oplossing waar ze naar op zoek zijn, wat ze van jou of van jouw product/dienst hebben. Je hebt meer aan de feedback van tientallen of zelfs honderden personen, dan van maar 3 personen. Gratis feedback dus, waardoor jij jouw diensten/producten (nog) beter kunt maken, beter gaat verkopen en nog meer levens positief gaat beïnvloeden!

  1. Je maakt jezelf veel en veel zichtbaarder

Het doel van jouw Community is natuurlijk dat je (tien)duizenden volgers gaat krijgen. In deze Community laat jij jezelf zien, dus je gaat dagelijks of minimaal wekelijks zichtbaar zijn onder honderden of zelfs duizenden potentiele klanten.

  1. Je vergroot je mailinglijst

Tijdens de trainingen die ik geef leer ik je hoe je van bijvoorbeeld een Facebook Community, een eigen Online Community gaat maken. Op die manier heb je namelijk alles in eigen beheer en zorg je er ook voor dat je de e-mailadressen (that’s where the money is) van jouw potentiele klanten krijgt. Zo ga je ze weer een stuk gemakkelijker bereiken.

  1. Je gaat meer levens positief beïnvloeden

Je kunt tientallen levens positief beïnvloeden. Maar dat kunnen er ook duizenden of zelfs tienduizenden zijn. Er zijn op dit moment zoveel mensen die jou nodig hebben, waarom zou je je beperkten tot een handje vol mensen die je kunt helpen, wanneer je er ontzettend veel kunt helpen?

DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Facebook, LinkedIn, Twitter knoppen te drukken. Zo kunnen meer ondernemers in jouw netwerk van dit artikel profiteren.