“Ik heb ‘m al”, hoor ik de meeste ondernemers roepen. Mijn doelgroep is al helemaal uitgewerkt!

Om dan te horen dat ze zich richten op “vrouwen”.

25% van Nederland dus.

Of op mensen die niet lekker in hun vel zitten.

Ook half Nederland.

Of op zwangere vrouwen, moeders die net een kind hebben gekregen én vrouwen die een kind willen krijgen.

Niemand van deze vrouwen gaat zich aangesproken voelen, want al deze 3 vrouwen hebben te maken met andere soort problemen.

Maar waarom is het zooo belangrijk dan, die doelgroep? Eigenlijk is het heel simpel. Communicatie!

Want hoe ga jij tegen je doelgroep praten, wanneer je niet helemaal weet wie hij/zij is? Of wanneer je tegen meerdere doelgroepen gaat praten?

Voorbeeld; “mijn doelgroep zijn vrouwen tussen de 30 en 60 jaar die niet lekker in hun vel zitten”. Allereerst denk ik dat je al een uitdaging te pakken hebt wanneer je tegen vrouwen van 30 en 60 wilt praten. Je spreekt mij namelijk echt wel anders aan, dan mijn moeder. Dus hier loop je al op vast. En hoe ga jij praten over alle verschillende problemen waar jouw doelgroep tegenaan loopt?

Let op, een fictief voorbeeld: Ik ben een getrouwde vrouw van 37 jaar. Ik zit totaal niet lekker in mijn vel, want ik heb een baan waar ik helemaal niet gelukkig in ben. Daardoor doe ik iets wat ik eigenlijk niet wil doen, en dat hakt erin.

De problemen van jouw doelgroep, zoals jij ze geformuleerd hebt. De een zit niet lekker in haar vel omdat ze gescheiden is. De ander zit niet lekker in haar vel omdat ze werk doet wat ze helemaal niet wilt doen. En weer een ander zit niet lekker in haar vel omdat ze de ballen van het moederschap niet in de lucht kan houden.

Dus wat doe jij in je communicatie? De ene keer praat je over de problemen die je op lost wanneer een vrouw net gescheiden is. De andere keer praat je over het vinden van je echte passie. En weer een andere keer praat je over het in de lucht houden van de ballen in het moederschap.

En zo doe je dat een beetje om de beurt. Je spreekt tegen de vrouw die net gescheiden is. Je spreekt tegen de vrouw die haar passie niet leeft. En je spreekt tegen de moeder die de ballen niet in de lucht kan houden.

Een duidelijke communicatie? Die heb je dus eigenlijk niet, want je moet al die groepen (jouw doelgroep) aanspreken.

Je denkt misschien dat je een duidelijke doelgroep hebt. Maar eigenlijk ben je tegen allerlei verschillende mensen aan het praten. Al deze verschillende mensen voelen niet dat jij tegen hun praat. Nou ja, de ene keer wel, maar het grootste gedeelte van de tijd niet.

Wat gebeurd er dan…. ze stoppen met jou volgen. JE HEBT HET NAMELIJK NIET TEGEN HUN.

Buiten het feit dat je jezelf echt in bochten wringt omdat het voor jezelf heel lastig is om duidelijk te communiceren, SPREEK JE NIEMAND AAN. Want nadat ik (zoals het voorbeeld hierboven) jou een paar keer heb horen spreken tegen die vrouw die net gescheiden is en die moeder die de ballen niet in de lucht kan houden, BEN JE MIJ KWIJT! Ik ben namelijk getrouwd, niet gescheiden en ik ben geen moeder.

Jij denkt dus dat je meer klanten gaat helpen omdat je doelgroep breed is, maar je gaat juist klanten verliezen omdat je niemand aanspreekt.

We willen ons namelijk allemaal herkennen. En we herkennen ons niet, wanneer er een waslijst van problemen komt te staan. Dan staat er altijd wel eentje tussen waarin we ons herkennen, maar echt speciaal voelen we ons niet meer. We krijgen in ieder geval niet het gevoel dat jij echt de expert bent in het probleem wat we hebben.

Nog zo’n goede reden om je doelgroep concreet te hebben, je zet jezelf neer als expert! Hoe gerichter jij dit doet, hoe meer mensen jou gaan (her)kennen en tevens ook gaan doorverwijzen. Wanneer jij je op van alles richt, dan ben je een manusje van anders (wat ook heel goed kan zijn), maar het maakt je geen expert. Dan krijg je dit:

Door wie wil je liever geholpen worden wanneer je hartproblemen hebt? Door een algemene chirurg? Of door een hart chirurg? Het antwoord lijkt mij duidelijk….. Door de expert!

Werk je doelgroep dus haarfijn uit! Weet wie ze (of hij) is. Weet tegen welke problemen ze aanloopt. Weet wat haar pijn is. Weet naar welke oplossing ze op zoek is. Weet aan welke ‘kenmerken’ ze voldoet en ga zo maar door.

Wanneer je weet tegen wie je praat, pas dan heeft online zichtbaarheid zin. Want dan ga jij jezelf neerzetten. Ga jij staan waar jij voor staat. Waar je niet voor staat. Weten mensen duidelijk wat je doet. En ga je veeeeeel meer klanten aantrekken.

Jouw doelgroep is echt de basis van je bedrijf. Sterker nog, ik durf zelfs te zeggen dat dit de basis is van jouw succes!

Heb je hulp nodig om jouw bedrijf steengoed neer te zetten? Ik heb nog maar 2 plekken vrij in mijn 1-op-1 coachtraject wat volgende maand start. Wil je geld, tijd en energie steken in het laten groeien van jouw bedrijf? Je kunt hier een Skype gesprek van 30 minuten inplannen om meer informatie over het programma te krijgen.

Veel succes met het uitwerken van jouw doelgroep!

Liefs Myra

Vraag hier de gratis online training aan waar je leert je doelgroep goed te formuleren en de juiste klanten aan te trekken.