Hoe bouw je een Facebook Community? Dit is een vraag die ik zeer vaak hoor.

Facebook is een van de beste manier op dit moment om Online een geweldige zichtbaarheid (hoe je zichtbaar wordt, lees je hier) te verkrijgen. Hoe kan het ook anders? Miljoenen personen bezoeken dit platform per dag, dus het een kans voor jou en jouw bedrijf. Wanneer je een Community hebt –welke je op Facebook op kunt bouwen- bereik je nog meer mensen, waardoor je bijvoorbeeld veel moeitelozer gaat verkopen. Dat leer ik je uitgebreid in mijn live en online programma’s, maar ik geef je graag een aantal tips:

  1. Zet een page op

Je hebt verschillende soorten pagina’s die je op Facebook kunt starten. Zo heb je een open Community (de voor-en nadelen van een open Facebook Community lees je hier) , een besloten Community ((de voor-en nadelen van een besloten Facebook Community lees je hier) of een bedrijfspagina. Uiteraard ben ik als Community Expert een voorstander van een Community. Mensen voelen zich hier namelijk meer bij een groep horen, dan wanneer ze zomaar een bedrijfspagina liken.

  1. Weet wie je doelgroep is

Je hebt nu een Community en je wilt natuurlijk dat hier en veel leden komen en dat er veel activiteit is. Om dit te realiseren is het wel belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. En dan bedoel ik ook tot in het detail. Wanneer je niet precies weet tegen wie je praat, hoe weet je dan of het interessant voor diegene is om te lezen wat jij deelt? Sterker nog, ik geloof er zelfs in dat een van de grootste valkuilen van een ondernemer is, om niet exact te weten wie hun doelgroep is. Ik schreef hier een artikel over “waarom een goede doelgroep zo belangrijk is”.

  1. Heb waardevolle content

Ken je dat gevoel? “Ik moet vandaag nog wat op Facebook zetten”. Vaak hebben we geen idee wat en doen we maar wat. En 9 van de 10 keer is dit dan niet echt waardevolle content voor de mensen die dit zien. Deel dus iets wat voor jouw doelgroep echt waardevol is om te lezen.

  1. Zorg voor een strategie

Het is niet alleen fijn voor jouw Community leden om te weten wat ze in jouw Community gaan krijgen, het zorgt ook voor rust voor jou. Zorg dus dat jij bepaalt wat je in de Community wilt gaan delen en beslis bij voorkeur ook meteen wanneer je wat op welke dag deelt. Zo hoef je ook niet iedere dag je brein te kraken wat je moet plaatsen, dat heb je immers al met je strategie bepaalt.

  1. Laat jezelf zien

Ik geloof erin dat een succesvolle Community geleid wordt door een sterke leider, of hoe ik het zelf liever zeg, een inspirator. Dus laat jezelf ook zien. Deel jouw missie, vertel je beweegredenen, deel wat je allemaal doet, deel inspiratie en tips en wat je ook allemaal te delen hebt. Op die manier weten jouw potentiële klanten dat je er bent en wat je doet.

Nadat je je Facebook Community hebt opgebouwd, kun je je eigen Online Community op gaan bouwen. Waarom dat zo belangrijk is, lees je hier.

Wil je echt die grote, actieve Facebook Community op gaan bouwen zodat je moeitelozer gaat verkopen en meer levens positief kunt beïnvloeden? Neem dan hier een kijkje. 11 september start het nieuwe Online Community Building Programma.