Ik geloof erin, dat iedereen op jouw pad komt om je een les te leren. Is dat leuk?  Nee, niet altijd.

Een ander kan jou namelijk in de spiegel laten kijken en dat kan verdomde veel pijn doen. De makkelijkste en minst pijnlijke manier is dan weglopen. Want we lopen graag van pijn weg. Logisch toch eigenlijk? Want wanneer je zou moeten kiezen tussen wel pijn voelen en geen pijn voelen, dan zou het logisch zijn om voor de laatste kiezen.

Maar….

Weglopen van de pijn kun je zien als een bal die je onder water houdt. Deze bal kun je met heel veel energie en kracht lang onder water houden, maar op een gegeven moment word je moe en wil die bal naar boven poppen. Zo werkt het ook met onze emoties. We kunnen hiervan weglopen en deze wegdrukken, maar er komt een moment dat ze gezien willen worden. En dan komt datgene waar je misschien al heel lang van weg bent gerend dubbel en dwars in je gezicht terug.

In eerste instantie dacht dat je dat je er goed aan deed om weg te lopen van de pijn omdat je zo de pijn niet zou voelen. Maar in the end komt die pijn 10x zo hard terug.

Het kan ook anders, maar dat is niet altijd de gemakkelijkste manier. Je kunt de ander ‘gebruiken’ om naar jezelf in de spiegel te kijken. Iemand komt niet voor niets op jouw pad, deze is er om jou iets te mogen leren over jezelf, zonder dat zij daar zelf bewust van zijn. Dus wat gebeurd er wanneer iemand jou raakt? We zijn geneigd om in eerste instantie de vinger naar de ander te wijzen. En woede en verdriet mag dan natuurlijk ook best wel even. Hiermee erken je ook je eigen gevoelens en zo ‘simpel’ kan de pijn aangaan soms ook zijn, jouw gevoel erkennen. Maar wanneer de eerste woede en verdriet over zijn, kun je jezelf afvragen. Wat zegt wat er gebeurd is nou eigenlijk over mijzelf? Welke les laat de ander mij zien?

Zo kun je dat in iedere vorm van een relatie doen. Liefdesrelaties, vriendschappen, maar ook jouw klanten. Jouw klanten komen namelijk op jouw pad om een reden. Super interessant toch?

Wanneer je kunt kijken naar jouw klanten en kijkt welke boodschap zij jou eigenlijk geven, welke spiegel ze je voorhouden.

Trek jij bijvoorbeeld klanten aan die altijd klagen over geld? Of trek je klanten aan die heel negatief zijn? Of trek je juist klanten aan die heel veel van jou vragen? Je kunt je irriteren aan je klanten en hier wat van vinden, maar welke les kun je hier zelf uittrekken? Wat is de spiegel die jouw klanten jou voorhouden?

Door dit aan te gaan, word jij je bewust van wat jij uitstraalt en uitzend. Je kunt pas iets veranderen, wanneer je weet wat je mag veranderen. En dit weet je pas, wanneer je in een spiegel gekeken hebt. Dus ik nodig jou uit om eens naar je klanten te kijken. Wat trek je precies aan en wat zegt dit van jou? Wat mag jij leren van jouw klanten (of andere relaties in jouw leven) waarvan jij mag groeien en nog dichter bij de persoon kan komen, die jij daadwerkelijk bent….