Veel ondernemers denken dat het veel geld kost om in de media te staan en zo gratis media aandacht te generen. Of ze denken dat het voor hun echt niet mogelijk is, wat hebben zij nou te melden? FOUT! Iedereen kan in de media staan en het leuke is, dat dit echt geen rocket science is. Het zijn een paar kleine trucjes die je toe kunt passen, waardoor ook jij in de media gaat staan. Ik leer je hier veel meer over in mijn online programma, maar ik deel je alvast de 5 meest belangrijkste tips.

Met mijn eerste Community Happy Single Moms heb ik in een korte tijd in veel media gestaan (zie hier) zoals Linda Online, Telegraaf, het AD, Ouders van Nu, Viva, Mijn Geheim, Opzij, Mijn vriendin en ben ik door verschillende radio stations geïnterviewd. Ik had hiervoor geen connecties met de media en heb verre van een achtergrond in de media. Ik heb tips gevolgd die ik geleerd heb via VIDM.nl.

Top 5 tips voor gratis media aandacht

  1. Maatschappelijke onderwerpen doen het altijd goed

De media is altijd op zoek naar een goed onderwerp. Hou in gedachte dat ook de media ruimte van hun kranten, magazines en online pagina’s moeten vullen, ze zijn dus altijd goed naar interessante onderwerpen. Maatschappelijke onderwerpen doen het altijd goed. Denk hierbij aan: armoede, gezondheid, vrijheid, migratie, verschillen, duurzaamheid, (multi)cultuur, etc. Wanneer je een maatschappelijk onderwerp laat vallen in je persbericht, zal een journalist hier zeer ontvankelijk voor zijn.

  1. Zorg voor nieuws waar je mond van open valt

De media wilt graag nieuws, waar de mond van de lezer van open valt. Natuurlijk omdat dit een lezer aantrekt om het artikel te gaan lezen. En de media wilt natuurlijk lezer. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een interessante ‘kop’ maken, waardoor mensen wanneer ze deze kop lezen, echt getriggerd worden om het artikel te gaan lezen.

  1. Kom met onderzoeksresultaten

Een onderzoek doen onder jouw doelgroep en/of potentiële klanten, zorgt er niet alleen voor dat jij zelf meer te weten komt over jouw doelgroep. Het zorgt er ook voor dat jij deze onderzoeksresultaten kunt delen met de media. De onderzoeksresultaten moeten wel voldoen aan bepaalde criteria, welke ik je leer in de online training (link training).

  1. Voorkom sales

Veel ondernemers schrijven de media aan met een commercieel stuk. De media is niet op zoek naar sales verhalen, dus probeer een persbericht ook zo te schrijven, dat het niet ‘salesy’ is. Wanneer jij een interessant stuk hebt, zal jouw bedrijf automatisch genoemd worden, wat zichtbaarheid en sales voor je zal genereren. Hiernaast zul je ook gezien worden als expert. Zo heeft mijn broer “dokter knie” bijvoorbeeld slechts 1x in de regionale krant gestaan (op de voorpagina van het zaterdag magazine van de Gelderlander), waar hij voor ruim een half jaar op wekelijkse basis klanten uit heeft gehaald. Vertrouw er dus op dat je zonder dat je sales gebruikt, sales zult krijgen.

  1. Neem initiatief

Journalisten hebben er een allergie voor wanneer jij al een heel voorgekauwd verhaal voor ze hebt. Maar ze staan wel heel erg open voor een idee. Neem dus gerust contact op met een journalist en vertel ze over het idee wat jij hebt voor een leuk artikel. Jij het idee, zij schrijven het artikel (over jou).

Ook jij kunt dus (gemakkelijk) in de media komen! Het voordeel van in de media komen is dat jij gratis promotie krijgt voor jouw bedrijf. Wanneer je een advertentie in een magazine of krant zou plaatsen, kost dit je gemakkelijk duizenden euro’s die je hierdoor nu allemaal uitgespaard. Zonde om hier geen gebruik van te maken!

DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Facebook, LinkedIn, Twitter knoppen te drukken. Zo kunnen meer ondernemers in jouw netwerk van dit artikel profiteren.